Nový Suzuki Swift Sport: lehčí a rychlejší

Swift SportSwift Sport

Suzuki přichází na český trh s novou verzí sportovního hatchbacku Swift Sport. Nejnovější, třetí generace se ve srovnání s předchůdci vyznačuje nižší hmotností, vylepšeným podvozkem a především podstatně silnějším motorem. Jako tradičně se může pochlubit bohatou standardní výbavou, která patří na špičku v segmentu sportovních hatchbacků.

Na evropské trhy Suzuki poprvé uvedlo sportovní verzi modelu Swift v roce 2006. Třídveřový hatchback s výrazným vzhledem, sníženým podvozkem a motorem 1,6 l o výkonu 92 kW (125 koní) si rychle získal oblibu. Druhá generace z roku 2012 přinesla posílení na 100 kW (136 koní), bohatší výbavu a volitelně pětidveřovou karoserii. Novinka opět zvedá laťku, má pětidveřovou karoserii se vzhledem třídveřové, silný přeplňovaný motor a využívá nejmodernější technologie.

Tradice sportovních modelů Suzuki ale sahá mnohem dál. Předchůdcem Swiftu Sport byl třídveřový Ignis Sport z let 2003 až 2005, který stejně jako Swift Sport závodil také na juniorském mistrovství světa v rally. Součástí dědictví je i legendární Swift GTi, vyráběný ve dvou generacích v letech 1986 až 1995.

Hlavní znaky

Nezaměnitelný vzhled

Swift Sport má specifický design masky chladiče a předního nárazníku, aerodynamický spoiler pod nárazníkem, nástavce prahů, zadní difuzor a střešní křídlo. Výrazný vzhled dotvářejí leštěné 17palcové disky kol, dvě koncovky výfuku a volitelně žlutá barva karoserie. Všechny tyto modifikace odlišují Swift Sport od ostatních zástupců řady Swift.

Nižší hmotnost a silnější motor

Hmotnost nové generace se snížila o 80 kg na 975 kg, naproti tomu maximum točivého momentu 230 Nm je o celých 80 Nm vyšší než dosud. Ovladatelnost a rychlost reakcí jsou ještě lepší než kdy dřív. Výsledkem jsou vlastnosti opravdového hot hatche, které posouvají možnosti Swiftu Sport na novou úroveň.

Mimořádně bohatá výbava

Nový Swift Sport přichází vyzbrojen celou armádou asistenčních systémů v čele s adaptivním tempomatem a asistenty pro bezpečnou jízdu v pruzích. Součástí standardní výbavy jsou také LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel nebo pokročilý multimediální systém doplněný o parkovací kameru.

Stylový interiér

Důkladně přepracovaný interiér působí na řidičovy smysly. Červený dekor palubní desky, velké a dobře čitelné přístroje s barevným podkreslením, sportovní anatomicky tvarovaná sedadla a kvalitní materiály – to vše je navrženo tak, aby si řidič mohl užít jízdu naplno, měl přehled o dění a vše neustále pod kontrolou.

Design

  • Swift Sport je na první pohled snadno odlišitelný od ostatních verzí řady Swift.
  • Maska chladiče, přední spoiler, nástavce prahů a zadní difuzor mají černý. povrch, který připomíná texturu karbonových vláken.
  • Disky kol jsou 17palcové s tenkými paprsky a leštěným povrchem.
  • Dvojice kulatých koncovek výfuku umocňuje sportovní dojem.

Karoserie je vždy pětidveřová, ačkoliv díky zapuštěným klikám zadních dveří na pohled připomíná třídveřový hatchback.

Rozvor náprav je o 20 mm delší než u předchozí generace Swiftu Sport, rozchod kol je za účelem zlepšení stability v přímém směru na přední i zadní nápravě širší o celých 40 mm. V souladu s důrazem na sportovní výkony a radost z řízení je nový Swift Sport také o 15 mm nižší a o 40 mm širší. To svědčí jízdním vlastnostem, zároveň to však karoserii dodává atletičtější proporce.

Díky optimalizovanému krytu pod motorem, aerodynamickým prvkům na podlaze a dalším detailům má nový Swift Sport o 10 % nižší součinitel odporu vzduchu než předchozí generace.

Barvy karoserie

Exkluzivní žlutý odstín Champion Yellow je odvozen od barevného schématu továrního vozu, se kterým se tým Suzuki Works účastnil juniorského mistrovství světa v rally. Celkem je na výběr sedm odstínů laku včetně nové červené Burning Red Pearl Metallic a modré Speedy Blue Metallic, které jsou dostupné i pro standardní verze modelu Swift.

Jízda

  • Nový motor 1.4 BOOSTERJET poskytuje točivý moment 230 Nm, což je o celých 44 % více než u předchozí generace.
  • Díky nové platformě je hmotnost ve srovnání s předchozím Swiftem Sport nižší o 80 kg, navzdory zvýšení tuhosti skeletu.
  • Silnější motor a nižší hmotnost jsou základem podstatně lepších jízdních výkonů, poměr hmotnosti k točivému momentu patří v kategorii hot hatchů k nejlepším.
  • Vyšší potenciál nového Swiftu Sport podtrhuje vylepšená šestistupňová převodovka a kompletně přepracovaný podvozek, stabilnější a s menším poloměrem otáčení.
Přeplňovaný motor 1.4 BOOSTERJET

Zážehový motor 1.4 BOOSTERJET v sobě spojuje vysoký výkon a příznivou spotřebu paliva. Turbodmychadlo umožňuje motoru dosahovat působivých hodnot točivého momentu už od nízkých otáček, malý zdvihový objem a přímé vstřikování paliva přitom zajišťují, že není potřeba dělat kompromisy na poli spotřeby.

Systém přímého vstřikování paliva využívá trysky se sedmi otvory. Díky tomu je možné palivo vstřikovat pod vyšším tlakem (až 200 barů) a ve vysoce atomizované podobě, což svědčí výkonu i čistotě výfukových plynů. Přímé sací kanály a speciální tvar pístů zajišťují víření, při němž dochází ke správnému promíchání směsi. Ta je bohatší okolo zapalovací svíčky a chudší v okrajích, aby se energie ze spalování paliva využila s maximální účinností.

Turbodmychadlo je řízeno obtokovým ventilem. Při jízdě ustálenou rychlostí se ventil vedoucí výfukové plyny mimo turbodmychadlo otevře. Toto řešení snižuje čerpací ztráty a pomáhá tak snížit spotřebu. Jakmile je potřeba zrychlit, obtokový ventil je uzavřen a turbodmychadlo dodává potřebný plnící tlak. Umístění turbodmychadla přímo na výfukovém kanále hlavy motoru a použití blow-off ventilu zkracují prodlevu nástupu plnícího tlaku při sešlápnutí plynového pedálu na naprosté minimum. Turbodmychadlo vytváří přetlak 1 bar.

Poměr hmotnosti k točivému momentu dosahuje přibližně 4,2 kg/Nm, což představuje jeden z nejlepších výsledků mezi současnými hot hatchi.

K dalším zajímavým vlastnostem motoru 1.4 BOOSTERJET patří:

  • systém proměnlivého tlaku paliva, který snižuje hodnoty PM (objem pevných částic) a PN (počet pevných částic),
  • zdvojený senzor tlaku nasávaného vzduchu pro co nejrychlejší reakce motoru
  • vzduchový mezichladič stlačeného vzduchu zvyšuje účinnost přeplňování,
  • větší chladič a o 38 % výkonnější větráky zvyšují účinnost chladicího systému o třetinu,
  • krátké sací kanály, sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy motoru a kompaktní uložení kyvadlového typu.